Safety Mate
Safety Mate is
'plug and play'.

Safety Mate

De module, heeft ongeveer de afmetingen van een grote tablet (12 inch diameter) en wordt op het chassis van het voertuig gemonteerd. Twee bevestigingsbeugels en elektrische voeding zijn de enige benodigdheden.

De Safety Mate meet de g-krachten in elke richting. Zo wordt het rijgedrag in bochten gemeten, de versnelling maar ook de manier waarop over drempels wordt gereden. Die gegevens worden via de cloud gecommuniceerd. Je hoeft enkel in te loggen en kunt zo via een pc, laptop of smartphone de analyse raadplegen.

Is er een beter symbool voor Safety Mate dan Nazar het alziend oog?

Het symbool van de Goddelijke voorzienigheid dat ons voor onheil behoedt en alle gevaar ziet. Het beschermt je tegen het kwaad.

Het geloof hierin gaat terug naar de tijd voor Christus. Het is een krachtig beeld dat oorspronkelijk uit de Egyptische zonnecultus stamt en zelfs op het één-dollarbiljet prijkt.

In de vorm van een stijlvolle ‘druppel’ is het nu een vriendelijk oog dat alle beweging volgt en zo kan bijsturen. Een eerlijk en objectief oog dat zoals Safety Mate onvolkomenheden ziet die anders voor iedereen – ook voor de chauffeur zelf – onopgemerkt blijven.

Waarom kiezen voor Safety Mate?

Van flitspaal naar trajectcontrole voor intern transport
De traditionele aanpak – met opleiding en examen – wordt vervangen door permanente opvolging. De vastgestelde verbeterpunten in het rijgedrag worden tijdens 120 uur coaching – theorie en praktijk – per chauffeur per jaar aangepakt. Er is continue opvolging via rijgedragsmodules. De traditionele aanpak met enkel examens kun je omschrijven als een flitspaal. Die levert kortstondig effect op. Daarmee vergeleken zorgen Safety Mate in combinatie met Safety Move voor ‘trajectcontrole’ en duurzame gedragscorrectie.

Behaviour Based Safety is economisch heel rendabel
De mogelijke besparing is indrukwekkend. Laten we uitgaan van een kostprijs van 25.000 euro per heftruck en een jaarlijkse kost – onderhoud, slijtage maar ook downtime, schade aan infrastructuur en managementtijd – van ongeveer 4.000 euro per jaar. Een firma die 8 heftrucks in bedrijf heeft en het aantal ongevallen met 65 procent terugdringt – geen utopie – bespaart jaarlijks 25.000 euro of de prijs van een nieuwe heftruck.

Harde statistieken
Elke 15 seconden sterft er ergens iemand ten gevolge van een arbeidsongeval. Volgens Amerikaanse statistieken is elk jaar een op de tien heftrucks betrokken bij een arbeidsongeval met elke drie dagen een dode chauffeur. Britse statistieken geven aan dat bij 42 procent van de heftruckongevallen met lichamelijk letsel iemand geplet wordt door een omkiepende heftruck. In Nederland en België zijn er jaarlijks telkens ongeveer 1.700 heftruckongevallen per jaar en bijna evenveel slachtoffers met lichamelijk letsel. Bedrijfsleiders en verantwoordelijken riskeren zware straffen. De statistieken zijn hard, maar met een gepaste aanpak wel ombuigbaar. Dat is de missie van Safety Move.

Behaviour Based Safety is economisch heel rendabel De veiligheid van personen en minder schade zijn uiteraard de eerste objectieven. Er zijn nog enkele extra’s.

  • De gegevens die verzameld worden, zijn sowieso nuttig voor het optimaliseren van de onderhoudsschema’s en voor preventie.
  • Safety Mate registreert ook automatisch alle bijna-ongevallen. Deze registratie levert nuttige informatie op over mogelijke ‘zwarte punten’ in intern transport. Misschien zelfs waardevolle data voor de verbetering van procedures.
  • Een andere plus is dat chauffeurs en de opleiding die ze genoten hebben heel objectief geëvalueerd kunnen worden. Dit kan toekomstige aanwervingen beter aansturen.

Cases