nieuws
Veiligheid
is kinderspel.
- De Lastpost

CODE 95 Vakbekwaamheid - Code 95

ACT Omgaan met stress voor chauffeurs

Doelgroep

Iedere professionele bestuurder die naast het vereiste rijbewijs C ook in het bezit is van de vakbekwaamheid en dus 35 uur bijscholing dient te volgen om de geldigheid van het rijbewijs met 5 jaar te verlengen.

Doel

Chauffeurs leren om beter om te gaan met de stress die ze ervaren tijdens de uitvoering van hun job door gebruik te maken van een wetenschappelijk onderbouwde methode nl. ACT (Acceptance & Commitment Traning)

Duur van opleiding 

De opleiding duurt een volledige dag (8u) en telt mee voor 7 kredietpunten.

Korte inhoud

Theorie

  • Deel 1: Onze menselijke neiging tot controle
    • In dit onderdeel worden deelnemers geholpen om zich meer bewust te worden van de gedachten en de gevoelens die ze ervaren en van hoe deze een impact hebben op hun gedrag via automatische reacties die ze doen. Deelnemers leren hoe we als mens geneigd zijn om op alles te reageren wat ons ‘een slecht gevoel’ geeft met als doel om zo snel mogelijk van ons ‘slecht gevoel’ vanaf te geraken. We doen dit vaak door te vluchten/vermijden, vechten of bevriezen. Door deze experientiële vermijding, stellen we vaak gedrag dat enerzijds niet bewust gekozen is en anderzijds het probleem uiteindelijk vaak groter maakt. Door bewustwording van gedachten, gevoelens en automatische reactiepatronen te vergroten, kunnen deelnemers leren om meer greep te krijgen op zichzelf en op hoe ze omgaan met dingen die ze als moeilijk of stresserend ervaren.
  • Deel 2: Cognitieve fusie
    • Deelnemers leren dat ons hoofd de hele dag door gedachten maakt en dat het over alles wat er gebeurt een gedacht heeft. Als mens zijn we meestal gefuseerd met onze gedachten. Iets is zoals ik denk. De mens is een talig wezen en probeert bewust en onbewust (be)grip te krijgen op zijn leven. Dit doen we door onszelf verhalen te vertellen in de vorm van gedachten. Dat verhalende kan ons in de weg zitten, we krijgen overtuigingen over onszelf (ik ben dom, slecht, onnozel) of gedachten over de anderen of gedachten over wat er gebeurd en wat ons overkomt. En al kan wat je denkt best waar zijn we hoeven er eigenlijk niet zo veel mee te doen. Dat levert vaak alleen maar meer gepieker, zorgen en stress op.
    • Deelnemers leren hoe sterk gedachten zijn en hoe gedachten aan het stuur lijken te zitten van hun gedrag.
  • Deel 3: Technieken om anders om te gaan met gedachten en gevoelens
    • Cognitieve defusie: Kijken naar wat je denkt in plaats van alles te geloven wat je denkt…… Kan dat? Ja dat kan. Deelnemers leren technieken om niet in te haken op gedachten en dus om ze te observeren zonder zich er door te laten meeslepen. Door er naar te kijken krijg je letterlijk meer ruimte in je hoofd en kun je langs je overtuigingen heen andere mogelijkheden gaan zien! Een nieuw perspectief ontrolt zich.
    • Acceptatie: Acceptatie gaat om ruimte maken voor emoties, gedachten, verlangens en impulsen in plaats van ze te verdringen, te vermijden of er naar te gaan handelen. Deelnemers leren hoe ze mét hun gevoelens toch kunnen handelen op een effectieve manier in plaats van naar hun gevoelens te handelen.
  • Deel 4: Waardenonderzoek
    • Maar wat dan wel…? Als mensen zich minder laten leiden door hun gedachten en gevoelens hebben ze andere richtinggevers nodig.
      In dit deel van de training gaan we met deelnemers op zoek naar hun waarden, naar wat ze belangrijk vinden, naar wie ze willen zijn en hoe ze zich eigenlijk diep vanbinnen willen gedragen. Deze waarden zijn de nieuwe leidraad voor hun gedrag.
  • Deel 5: Samenvatting en afronding
    • In vogelvlucht worden deelnemers meegenomen in wat ze geleerd hebben vandaag. Doel van deze remediëring is deelnemers een heldere samengevatte essentie mee te geven van deze opleidingsdag.
    • Daarnaast wordt er ook ruimte voorzien voor eventuele extra vragen.