Opleidingen voor gemechaniseerde beroepen

Atrium Opleidingen heeft een aparte vennootschap opgericht, Atrium Nederland, en gaat daar van start met een opleiding – of beter gezegd opleidingen – luchtvracht. Die opleidingen worden gecoördineerd en deels ook gegeven door Ronald Egging. Hij is partner van Atrium Nederland. Dezelfde opleidingen zullen overigens ook in België aangeboden worden.

Onder de noemer opleiding luchtvracht ressorteren een hele reeks opleidingen. Die komen tegemoet aan de verplichtingen die gesteld worden aan zowel de eigenaars van goederen (Known Consignors/KC) als aan de behandelaars en vervoerders van deze goederen (Regulated Agents/RA). “Dat is dus een zeer breed doelpubliek van bedrijven en organisaties die per luchttransport goederen vervoeren. Want bij veel bedrijven is de behandeling van luchtvracht nog een stukje niemandsland.”

Zelf expertise opbouwen…

“Het is een reglementering die voortdurend bijgestuurd wordt, na elke grote aanslag zijn er wel wijzigingen”, aldus Ronald Egging. “Je kunt die expertise gaan inhuren of ze zelf opbouwen. Het uitbesteden is makkelijker en duurder. Maar ook bij uitbesteden zijn er voor RA en KC verplichte opleidingen. Zelf de volledige controle houden en eigen mensen vormen, eist het een en ander van je organisatie. De opleidingen worden wel in overleg, op maat gesneden en ter plaatse gegeven. Ik kan zo een aantal voordelen opsommen: leverbetrouwbaarheid, snellere logistieke ketens, minder overheidsinterventie, kostenreductie, overzicht en inzicht, veiligheid… En niet te verwaarlozen, het levert een belangrijke bijdrage aan het imago van je bedrijf.”

… en daar de vruchten van plukken

De verplichtingen zijn niet min. Zowel KC als RA zijn verplicht om een beveiligingsadviseur luchtvaart (BAL) in te huren of in dienst te hebben. De mensen die rapporteren aan een BAL moeten een opleiding medewerker luchtvaart (MLV) genoten hebben. Het personeel dat in opslagplaatsen goederen behandelt, moet ook een MLV hebben gehad. Mensen die niet met luchtvracht werken maar wel in ruimtes komen waar luchtvracht staat, moeten een  security awareness training (SA) krijgen. Zo zijn er nog een hele reeks eisen. Alle luchtvracht binnen de EU die als export wordt verladen, moet aan deze regels voldoen.

Het aanbod van Atrium Nederland voor luchtvracht bestaat uit opleiding en advies voor:

  • Beveiligingsadviseur luchtvracht, zowel opleiding als advies (externe BAL)
  • Controleur luchtvracht
  • Medewerker luchtvracht (MLV)
  • Medewerker luchthavenbenodigdheden
  • Medewerker vluchtbenodigdheden
  • SA, security awareness training
  • Adviseur luchthavenbenodigdheden en vluchtbenodigdheden
  • Beveiligingsdiensten om en rond de luchthaven
  • De inzet van explosieve speurhonden
  • Ondersteuning in risicomanagement
  • AEO advies
  • Securitymanagement
  • Audit service op gebied van security management en ISO 9001
  • Bedrijfsgerichte diensten op maat en boven alles flexibel en klantgericht

Dat is een hele boterham. “Toch is belangrijk om het grote geheel te blijven overzien en daar de vruchten van te plukken,” vult Ronald aan. “De regelgevingen op verschillende domeinen – luchtvaart, wegvervoer, maritiem transport en rail – zijn aan elkaar gekoppeld. De douane de brengt de beveiliging van de goederenstromen over de verschillende vervoersmodaliteiten samen onder één EU regelgeving: de Authorised Economic Operator (AEO). Als je dus als RA of KC geregistreerd bent in de EU-database is het verkrijgen van de AEO vergunning en daarmee het verkrijgen van andere douane vergunningen een stuk eenvoudiger.”

Deel dit nieuwbericht